Reseappen Länstrafiken Kronoberg

Du köper din mobilbiljett genom vår reseapp Länstrafiken Kronoberg. I appen kan du betala din biljett via bankkort eller mot faktura. Via appen kan du också söka resa, se hållplats/buss på karta och söka avgångar från hållplats.

 
Så köper du din biljett med mobilen
Att köpa biljetter via mobilen är både enkelt och smidigt. Appen kräver ingen webbregistrering och du kan komma igång direkt med några få klick var du än befinner dig. Sen har du alltid en fräsch tidtabell och egen biljettautomat till hands i mobilen. Du gör så här:
 
1. Ladda ner mobilappen
För att komma igång och hitta länken till nedladdningssidan finns det två alternativ:
  • Skicka ett sms med texten ltk till telefonnummer 0730-125 250.
  • Eller sök på 'Länstrafiken Kronoberg' i App Store eller Google play.
 
2. Betala din biljett
Innan du köper en mobilbiljett behöver du aktivera ett (eller flera) bankkort och/eller fakturatjänsten. Det gör du med några få uppgifter direkt i mobilen. Antingen i samband med köp, eller i förväg. Sedan är det enkelt att betala med antingen:
  • Bankkort, VISA el MasterCard (vid köp med kortbetalning måste CVC-kod anges vid varje köptillfälle).
  • Klarna faktura
  • Swish
Vill du förhandsregistrera en betalmetod för senare användning gör du detta under Verktyg > Betalmetoder. Lägg märke till att det står "Registrera" på den gröna knappen som du klickar på för att fullfölja registrering.
 
Senast använda betalsätt sparas som förval, men det är lätt att byta vid behov. Om man är under 18 år och vill använda mobilbiljett, behövs hjälp av förälder eller målsman att koppla den till ett kort eller till fakturatjänsten i samband med att den första mobilbiljetten köps.
 
3. Res med din mobilbiljett
Biljetten får du direkt i appen. På biljetten ser du hur länge den är giltig för resa samt eventuellt bussbyte. Under giltighetstiden är mobilbiljetten grönfärgad och rörlig.
 
Om biljetten är röd är den ogiltig. Vid eventuell biljettkontroll ber personalen om att få den QR-kod alternativt den kontrollsiffra som finns kopplad till biljetten.
 
Du kan köpa din mobilbiljett tidigast 20 minuter innan avgång. Biljetten måste köpas innan du går ombord på bussen.
 

Resor i tjänsten?
Reser du ibland kollektivt i tjänsten är det är lika enkelt att använda mobilbiljett som när du reser privat. Eftersom du kan registrera mer än ett kort i appen, kan du även ange och betala med ett företags betalkort istället för det privata.
 
Vill du hellre ha ett kvitto för redovisning av resan så anger du bara en e-postadress och begär kvitto så kommer det i inkorgen.
 

Flera olika betalmetoder kan registreras och väljas efter behov. Betalmetoden är inte knuten till telefonabonnemanget utan det går bra att exempelvis samla kostnaden på familjens mobilbiljetter på samma faktura eller på samma betalkort.

 
Reseappen fungerar även för andra län
Appen fungerar för biljettköp i andra län. Det är lika enkelt att ta bussen när du är bortrest. Reseappen innehåller tidtabeller och information från många av Sveriges länstrafikbolag. Byt län med ett enkelt knapptryck och köp biljetten precis som vanligt.