Mobilbiljett

Du köper din mobilbiljett genom vår mobilapp "Länstrafiken Kronoberg" . Där kan du betala din biljett via bankkort eller mot faktura. I appen kan du också söka resa, se hållplats på karta och söka avgångar från hållplats. 

1. Ladda ner mobilappen 

För att komma igång och hitta länken till nedladdningssidan finns det två alternativ:
  • Skicka ett sms med texten ltk till telefonnummer 0730-125 250.
  • Eller sök på "Länstrafiken Kronoberg" i App Store el Play Butik
 
2. Betala din biljett 
Innan du köper en mobilbiljett behöver du aktivera ett (eller flera) bankkort och/eller fakturatjänsten. Det gör du med några få uppgifter direkt i mobilen. Antingen i samband med köp, eller i förväg. Sedan är det enkelt att betala med antingen:
  • Bankkort, VISA el MasterCard (vid köp med kortbetalning måste CVC-kod anges vid varje köptillfälle).
  • Klarna faktura
  • Swish
Vill du förhandsregistrera en betalmetod för senare användning gör du detta under Verktyg > Betalmetoder. Lägg märke till att det står "Registrera" på den gröna knappen som du klickar på för att fullfölja registrering. 
 
Om man är under 18 år och vill använda mobilbiljett, behövs hjälp av förälder eller målsman att koppla den till ett kort eller till fakturatjänsten i samband med att den första mobilbiljetten köps.
 
3. Res med din mobilbiljett 
Biljetten får du direkt i appen. På biljetten ser du hur länge den är giltig för resa samt eventuellt bussbyte. Under giltighetstiden är mobilbiljetten grönfärgad och rörlig.
 
Om biljetten är röd är den ogiltig. Vid eventuell biljettkontroll ber personalen om att få den QR-kod alternativt den kontrollsiffra som finns kopplad till biljetten.
 
Du kan köpa din mobilbiljett tidigast 20 minuter innan avgång. Biljetten måste köpas innan du går ombord på bussen.
 
Resor i tjänsten?
Reser du ibland kollektivt i tjänsten är det är lika enkelt att använda mobilbiljett som när du reser privat. Eftersom du kan registrera mer än ett kort i appen, kan du även ange och betala med ett företags betalkort istället för det privata.
 
Vill du hellre ha ett kvitto för redovisning av resan så anger du bara en e-postadress och begär kvitto så kommer det i inkorgen.
 

Flera olika betalmetoder kan registreras och väljas efter behov. Betalmetoden är inte knuten till telefonabonnemanget utan det går bra att exempelvis samla kostnaden på familjens mobilbiljetter på samma faktura eller på samma betalkort. 

 
MobiTime även i andra län
Appen fungerar för biljettköp i andra län Det är lika enkelt att ta bussen när du är bortrest. Biljett-appen innehåller tidtabeller och information från många av Sveriges länstrafikbolag.