Veolia Transport vinnare i upphandling av Krösatågstrafik och regionaltågstrafik

Publicerad den 13-02-11


Upphandlingen av Krösatågstrafik och regionaltågstrafik är nu avslutad. Länstrafiken Kronoberg, Blekingetrafiken, Kalmar Länstrafik och Skånetrafiken beslöt idag att tilldela Veolia Transport uppdraget.

Upphandlingen avser tågtrafiken för sträckorna Emmaboda-Karlskrona, Emmaboda-Kalmar och Hässleholm-Växjö. Avtalet sträcker sig över 5 år till december 2018 och kan sedan förlängas i upp till tre år.

Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Blekingetrafiken och Skånetrafiken är nöjda med resultatet och glada över att Veolia Transport fått uppdraget som trafikutövare. De menar att Veolia Transport har visat i sitt övertagande av Öresundstågen att de är mycket kompetenta att sköta denna typ av trafik. Beställarna ser också fördelar med att det är en och samma trafikutövare som ska sköta trafiken eftersom det på flera ställen handlar om parallell trafik. 

- Vi är givetvis otroligt stolta och glada över att ha fått förtroendet för att bedriva tågtrafiken till och från Emmaboda, Karlskrona och Kalmar samt mellan Växjö och Hässleholm. Det är för oss på Veolia Transport en naturlig utökning av den tågtrafik vi redan idag bedriver i södra Sverige. För kunderna kommer det resultera i fler och bättre resmöjligheter, säger Mikael Danielsson, chef för Affärsområde Tåg.

Bättre trafikutbud
- För Kronobergs del ser vi nu fram mot trafikstarten och att Veolia Transport kommer att sköta uppgiften förtjänstfullt. För många Kronobergare innebär den nya tågtrafiken ytterligare resmöjligheter och att fler orter kommer med på järnvägskartan. I samband med att Växjö station och Alvesta resecenter färdigställs har vi nu goda möjligheter att erbjuda en ännu bättre tågtrafik, säger Sven Sunesson, ordförande i Regionförbundet södra Smålands trafiknämnd. 

Trafikutbudet på vardagar under 2014 kommer att uppgå till 11 turer i vardera riktningen Hässleholm-Växjö som avlastar Öresundstågen och samtidigt erbjuder pendlare till från Växjö/Älmhult/Hässleholm ett betydligt bättre trafikutbud.
Emmaboda-Karlskrona kommer att trafikeras med 14-16 turer i vardera riktningen vardagar under 2014. Det innebär att Karlskrona får anslutning till och från Öresundstågen i Emmaboda.

Kostnadsfördelning 
Kontraktssumman är 57.8 MKR (exklusive fordonsunderhåll) när trafiken är helt utbyggd mellan Kalmar och Emmaboda. Under 2014 kommer trafiken igång med 8-10 turer i vardera riktningen.  

Kostnaden fördelar sig mellan beställarna enligt följande:

Blekingetrafiken                    15.2 MKR
Kalmarlänstrafik                    5.4 MKR för Emmaboda-Karlskrona och 12 MKR för Emmaboda-Kalmar.
Länstrafiken Kronoberg        15.1 MKR
Skånetrafiken                        10.1 MKR 

Prisbilden för tågtrafiken motsvarar den för Öresundstågen. Den samlade kostnaden är ännu inte klar eftersom den påverkas av underhållskostnad, som är under upphandling, ombyggnadskostnad och hyra för tågen som ännu inte är klarlagd, samt banavgifter för 2014 som riksdagen inte ännu fattat beslut om.
Beställarnas nettokostnad omfattar också intäkterna som kommer att variera de olika delarna i trafiken och förändras i takt med att trafiken byggs ut.

Bakgrund Veolia Transport
Veolia Transport AB driver persontrafik på uppdrag åt regionala kollektivtrafikmyndigheter, kommuner och landsting i hela Sverige och driver dessutom egen kommersiell tåg- och busstrafik. De är specialiserade på att lösa kunders behov av resor med buss, tåg, spårvagn, taxi och båt. Veolia Transport är en av Sveriges största operatörer inom persontrafik.
Varje dag genomförs hundratusentals resor med Veolia Transport i Sverige och dotterbolagen People Travel Group, Flygbussarna, Granbergs Buss, Styrsöbolaget och Taxi Stor & Liten. Säkerhet, pålitlighet och service är prioriterat i arbetet som utförs av cirka 5 000 medarbetare runt om i landet. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg.

Upphandlingsprocessen i sammanfattning
Vid anbudstidens utgång den 16 april 2012 hade inga anbud inkommit. Formellt finns då en möjlighet att övergå till förfarandet ”Tilldelning av kontrakt utan föregående annonsering”. Enligt detta förfarande kan den upphandlande enheten, efter förhandling, ingå avtal med en leverantör utan annons eller anbudsgivning i konkurrens. Huvudmännen ville fortsätta processen och bestämde sig för att kontakta flera anbudsgivare och tillåta ny anbudsgivning. 

De anbudsgivare som hade kvalificerat sig för att delta i upphandlingen kontaktades:
- Arriva tåg AB
- Veolia Transport AB
- Svenska Tågkompaniet AB

Anbudsgivarna kontaktades och tillfrågades om de ville medverka i en sådan fortsatt anbudsgivning. Utöver de tre kvalificerade anbudsgivarna kontaktades även SJ AB.
Samtliga företag hölls informerade om utvecklingen och de förändringar i anbudsunderlaget som gjordes. Veolia inkom med ett anbud och förhandlingar har därefter ägt rum.

För mer information, kontakta
Sven Sunesson, ordförande trafiknämnden, Regionförbundet södra Småland, tel. 0707- 616 397
Thomas Nilsson, trafikdirektör, Regionförbundet södra Småland, tel. 0470-727 555
Clas Carlsson, Ansvarig för upphandlingar och tågfrågor, Regionförbundet södra Småland, tel.  0707-65 80 41
Mikael Danielsson, chef Affärsområde Tåg tel. 0730 – 88 89 00

x