Resenärer tas fortsatt om hand i Alvesta
Publicerad den 14-03-26- Regionförbundet ordnar stationsvärdar när SJ lägger ned kontor
Nya stationsvärdar vid Alvesta resecentrum kommer fortsatt att hjälpa kunder vid trafikstörningar trots SJs beslut att lägga ner sitt försäljnings- och servicekontor den sista mars 2014.
SJ har beslutat att lägga ner sitt försäljnings- och servicekontor i Alvesta till den 31 mars 2014 med hänvisning till besparingar och att resenärerna idag väljer att köpa sina färdbevis via andra försäljningskanaler. I och med att försäljningen läggs ner upphör också kundomhändertagandet vid trafikstörningar.
Alvesta är en mycket viktig knutpunkt för både buss- och tågtrafik och har nu också moderniserats till ett modernt resecentrum. Mot bakgrund av det beslutade regionstyrelsen den 19 mars att Regionförbundet södra Småland ska inrätta en funktion som stationsvärd vid Alvesta resecentrum, om möjligt från och med 31 mars i år.
- Det största problemet med att SJ lägger ner sitt lokala försäljningskontor i Alvesta är att vid trafikstörningar uppstår många och stora problem för resenärerna som då skall boka om sina biljetter. Kundomhändertagandet bedöms därför som den viktigaste uppgiften att lösa för resenärerna. Vi tar därför vårt ansvar i Länstrafiken och ordnar så att vi kan sköta detta både för våra och SJs resenärer. Vi utreder också om vi på sikt kan öppna en riktig resebutik på stationen i Alvesta. Det skulle fylla upp tomrummet helt men där återstår en del innan den frågan är i hamn, säger Sven Sunesson, ordförande i trafiknämnden.
Kostnaden för att inrätta funktion som stationsvärd vid Alvestaresecentrum bedöms uppgå till ca 1.5 mkr per år, brutto.
För mer information, kontakta:
Sven Sunesson, ordförande trafiknämnden, 0707-616 397 , sven.sunesson@rfss.se
Thomas Nilsson, trafikdirektör, Länstrafiken Kronoberg, 0470-72 75 55, thomas.nilsson@rfss.se